Google’ın Veri Gizliliği Güncellemesi Çok Mu İleri Gitti?

google

Bugünlerde arama motoru devi Google, Mart ayında devreye girecek olan gizlilik politikası değişikliği ile ilgili müşterilerine kısa bir açıklama niteliğindeki ön izlemeyi sundu. Bu ön izleme yayınlandıktan kısa bir süre içinde çeşitli incelemeler ve eleştiriler yapıldı. Düzenlemeyi yapanlar hakkında, düzenlemenin şeffaflığı ve sadeliği konusunda övgüler yapılırken, Google’ın kullanıcı bilgisi toplama uygulamalarının kapsamı konusundaki eleştiriler ise hala sürüyor.

Google’ın gizlilik müdürü Alma Whitten’ın Google’ın bloğunda yaptığı açıklamaya göre 60’tan fazla gizlilik politikası bir araya getirilerek kullanıcıların yararlanması için daha etkili bir sistem oluşturuldu. Açıklamaya göre gizlilik politikalarındaki asıl değişiklik ise kullanıcıları ilgilendiriyor. Yeni politikaya göre, hesabınıza giriş yaptığınızda, bir servise girerken kullandığınız bilgiler ile başka bir servisteki bilgiler sistem tarafından birleştirilebilecek. Yani Google, bir kullanıcının tek bir hesabı ile Google’ın tüm servislerine erişimini mümkün kılmış ve böylece kullanıcılarına kolaylık sağlamış olacaktır.
Alma Whitten’a göre Google artık kullanıcıları ile ilgili örneğin bir Spor Merkezi üyeliği söz konusu olduğunda, bunun kullanıcılarına uygun olup olmadığının yorumunu, kullanıcının geçmişte çevrimiçi olarak kaydettiği form ve sağlık durumu ile ilgili kayıtlarına bakarak yapabilecek.
Yine bu sistem sayesinde, yalnızca Gmail hesabınıza giriş yaptığınızda, herhangi ek bir girişe gerek olmadan, Google Books, Google Wallet, Google Maps ve hatta Youtube gibi hizmetlere de direkt olarak giriş yapmış olacaksınız. Yani sistem, sizinle ilgili elinde bulundurduğu bilgileri, diğer hizmetler ile paylaşarak bu hizmetlere girdiğinizde sistemin sizi otomatik olarak tanımasını sağlamış olacaktır. Bu yeni güvenlik politikasını kabul etmek istemeyen Google hesabı kullanıcıları da, yeni güvenlik politikası yürürlüğe girmeden, hesaplarını kaldırabilecekler ve bilgilerini sistemden alabilecekler.
Whitten’ın açıklamasına göre önceki sözleşmedeki birçok önemli hüküm, yeni sürümde bozulmadan aynı kalacak. Ayrıca kullanıcı bilgileri asla üçüncü şahıslara satılmayacak. Kullanıcı izni alınmadan yapılacak olan dış paylaşımlar ise çok sınırlı bir alanda olacak ve bu alanda yapılacak paylaşımlar yalnızca onaylı mahkeme kağıdı gibi resmi belgelerle mümkün olacak. Firmanın daha önce kullandığı Reklam Tercihleri Yöneticisi (Ads Preferences Manager) aracı yine ilan içeriklerine göre reklamları düzenlemeye devam edebilecek ve isteğe göre görüntülenebilen bazı özelliklerin tamamen etkisiz hale getirilmesini sağlayabilecek.
Google kullanıcıların endişelenmemesi gerektiğini vurgulayarak bilgilerin üçüncü şahıslarla paylaşılmayacağını garantilediğini bildirdi. Internet devi, değişikliklerin kullanıcıların Google’ın diğer uygulamalarına kolay erişim sağladığını ekledi. Tüm bu olumlu yorumlara rağmen, bazı kuruluşlar da Google’ın veri gizliliği güncellemesinin çeşitli açılardan olumsuz olduğunu belirten eleştiriler yapmaktalar.
Bazı uzmanlar Google’ın politika değişikliğinin teorik bir değişiklik olmaktan çok bir kelime oyunu olduğunu düşünmekteler. Massachusetts kongre üyesi Ed Markey Washington Post’a yaptığı açıklamada; Google’ın bu politikayı uygulayarak kullanıcılarının bilgilerini servisleri arasında paylaşabilme yetkisi ile kullanıcılarını Google hizmetleri kullanmaya yönlendirdiğine ve mecbur ettiğine inandığını söylüyor.
Ya hep ya hiç yaklaşımına sahip böyle bir uygulama, Google hesaplarını sadece veri özgürlüğüne sahip olmak için kapatmayı düşünmeyen kullanıcıların, yararına olmayabilir.
Sadece veri özgürlüğüne sahip olmak için hesaplarını kapatmayı düşünmeyen kullanıcı kesimi göz önünde bulundurulduğunda, Google’ın söz konusu ya hep ya hiç politikasının pek de yararlı olduğu söylenemez.
Bazıları da, yeni gizlilik politikası hakkındaki basit açıklamanın, bu uygulamanın geniş sonuçları hakkında yapılacak incelemenin kullanıcıları hayal kırıklığına uğratmasından endişelendiğini açıklıyor.
Dijital Demokrasi Merkezi yönetici müdürü Jeffrey Chester’a göre Google’ın yeni değişikliğinin sonucu olarak müşterilerin sağlığı, finansal endişeleri ve siyasi görüşleri gibi kişisel bilgilerini çeşitli platformlarda nasıl aktaracağını müşterilerin anlama şansı hiç yok.
Bazı teknoloji uzmanları da Google’ın yapmış olduğu bu değişiklikleri yalnızca sektörün öncüsü olmak için süregelen arayışının bir parçası olarak gördüklerini söylüyorlar.
Wall Street Journal’daki yazısında Jennifer Valentino-DeVries; insanların sosyal medya ve e-posta hizmetlerinden ücretsiz yararlanmak isteklerinin yanı sıra, şirketlerin para kazanmaya ihtiyacı olduklarını ve bu yüzden de Google’ın büyük müşterilerini etkileyebilmek için bu yola başvurduğunu söylüyor.
Ayrıca Valentino-DeVries yazısında; yeni politikada uygulanan bilgi aktarımının sezdirmeden yavaş yavaş yapılması ve politikanın görünen yüzü olarak da kullanıcıların siteler arası erişiminin kolaylaşmasının vurgulanması yüzünden, kullanıcıların yeni politikaya kuşkucu yaklaşmasının önlenebileceğinden de bahsediyor.
Sektörün içerisinde ise Google’ın bunu yapma nedeninin müşteri bilgilerinin gizliliğini artırmak için değil, yalnızca sektördeki rakiplerini alt edebilmek için yaptığına dair söylentiler de var. Bunun nedeni olarak da Google’ın twitter ve diğer sosyal paylaşım sitelerinde aldığı “Google arama sonuçlarını eskisi kadar doğru ve etkili olarak göstermiyor” eleştirilerini gösteriyorlar. Ancak yeni gizlilik politikası ile aramalarda Google+’daki ilgili paylaşımların da gösterilmesinin, sosyal ağlarda bahsedilen kötü ün konusunda yangına körükle gitmek olduğunu ekliyorlar.
Çeşitli gizlilik kuruluşları, Google’ın yeni politikasını ayrıntılı olarak inceleyeceklerinin sözünü şimdiden vermeye başladılar. İrlanda Veri Koruma komisyonu üyesi Gary Davis, yeni güvenlik politikasının ekibi tarafından muhtemel sonuçları ile birlikte değerlendirileceğini, Fransa’nın Ulusal Bilişim ve Sivil Özgürlükler Komisyonu ise görevlilerinin bu politikanın yasal olmadığı söylemleri doğrultusunda, ayrıntılı bir araştırma düzenleyeceklerini söylüyor.
Sonuç olarak Google’ın gizlilik konusunda yaptığı bu güncelleme, tüm yorumlar göz önünde bulundurulduğunda, uzun süre kafalarda soru işareti olmaya devam edeceğe benziyor. Bir yanda ulaşım kolaylığı söz konusu iken, diğer yanda bilgilerin paylaşılacağı konusundaki endişeler tüm bu soru işaretlerinin temelini oluşturuyor. Bakalım ilerleyen günlerde Google tüm bu eleştirilerle baş ederek, soru işaretlerinin tamamını silebilecek mi?